איך עיצוב המטבח השתנה במהלך ה- 100 השנים האחרונות, וואו… אני לא חושבת ששום תחום עיצובי, או אזור שימושי בבית השתנה כה רבות כפי שהמטבח השתנה.

בעוד העולם כולו היה מורכב משני מעמדות בולטים המעמד הגבוהה העשיר ובני המעמד הנמוך העני.

מטבחים באחוזות נבנו בחדרים נפרדים ונמצאו מאחורי אזור המגורים. מטבחים אלו תוכננו כאולמות תעשייתיים שצריכים להיות מנותקים לחלוטין מהאכילה והשתייה.

בעוד רוב העם אינו נמנה ממעמד זה, הבה נרד אל המטבחים העממיים.

בהתחלות הצנועות של פעם המטבח היה חדר מאוד מאוד קטן אנשים בילו בו זמן ככל הנצרך ותו לא. פעילות חברתית שתתפוס מקומה במטבח כפי שאנו מכירים היום ודאי לא הייתה באה בחשבון.

אז בואו נחזיר את הגלגל 100 שנה אחורה וניזכר במטבחים של פעם.

בעוד העולם לא היה תעשייתי וחשמל היה נשמע כמו חלום דמיוני, המטבחים של פעם היו חשוכים וקודרים.

 האישה באותם ימים (גברים ומטבח נשמע הזוי ודמיוני כמו החשמל) לא שמה דעתה כלל על עיצוב ואסתטיקה, אלא על יעילות וחסכון בזמן. היא הייתה חדורת מטרה, להספיק כמה שיותר.

 

בעוד המבנים היו קטנים הרבה מעבר למה שאנו מכירים היום, המטבחים על אחת כמה וכמה היו קטנים במיוחד. החדר היה קטן, והארונות מטבח היו מעטים. בהתאם לקיבולת הארונות מטבח והמצב הכלכלי, הסירים וכלי העבודה במטבח היו בודדים.

העבודה הייתה קשה, ללא מקרר, יש להביא כל יום קרח חדש. ללא גז, בישול על פתיליה.

אוכל מוכן לא היה והחום והאהבה של אמא נשקף מכל ניחוח.

 מטבח ישן של פעם

בחברה של ימינו, חיי היום יום מאפשרים לנו לתת תשומת לב לחברה, לביטוי אישי לאמנות. הפונקציונליות של היום  תופסת מקום בומבסטי, לא פונקציונלי- מינימליסטי. הארונות מטבח עברו טרנספורמציה עיצובית והמטבחים המודרניים הפכו לפריט אמנות ולמקום מפגש חברתי.

אנו בהחלט מוצאים עצמנו כיום במטבח מארחים את החברים, יושבים עם הילדים לעשות שיעורי בית וכדומה.

אנו מחפשים יותר ויותר אחרי פונקציות חדשניות להחליף את התכונות המיושנות שהכרנו במטבחים כל השנים. ראיה לזאת ניתן למצוא בפרזולים השונים הקיימים כיום בשוק. לא נאה לנו לסגור את דלת ארון המטבח, ארונות מטבח ללא מנגנונים בפעולה נמשכת לא יבואו בחשבון.

 

כמו כן המטבחים המודרניים כיום עשו גם טרנספורמציה בפן העיצובי.

בעוד ארונות מטבח של פעם ניחנו בסגנון עיצובי אחד ושמירה עליו. ארונות מטבח של היום ניחנים בשילוב ואינטגרציה של סגנונות שונים ולחברם יחד.

בעוד האנשים פעם היו צנועים ופשוטים  יותר, והיום ניתן למצוא תעוזה רבה יותר. העיצוב כיום כהמשך ישיר ,מחפש להמציא את עצמו מחדש, לא מסתפק בקיים.

לעומת המטבחים של פעם הכוח הטכנולוגי כאן כדי להקל על חיינו בכלל ובמטבח בפרט ולעשיר את חיינו כדי להיות יצירתיים יותר.

לחזור אחורה לא ניתן. אך את העתיד ניתן לעשות טוב יותר.